Het is

---Foto's en video's staan in de fotogalerij; kijk op de TABLET'S JBC's Toeragenda 2017 en/of Markten & Evenementen voor info van volgende ritten en/of evenementen!! ---Gerelateerde afbeelding

Bezoekers:

út Iejeuh!!

Sinds 2007

Weekendrit Valthe 12-13-14 juli 2013

 

 

Voor deze weekendrit waren er 11 brommernozems die zich aangemeld hadden. Zoals standaard was het vertrekpunt weer bij de brommersmid. Tijdens het wachten bij huize Visser werd de lucht steeds dreigender, en onder die dreigende lucht vandaan kwam de Ternado al behoorlijk doorweekt aanrijden.

 

Om even na 9 uur zijn we bij de brommersmid vertrokken onder een grauwe koude miezerige en donkere lucht. Dus we zijn we met de regenkleding aan, naar Plofsplace in Harkema gereden, die had koffie met puddingbroodjes op het menu staan. Nadat dit allemaal verorberd was zijn we onderleiding van Freddie via binnenlandse braamstruikpaden (en een welbekend stelconplaten paadje) richting Nieuw Roden gereden.

 

Halverwege kreeg de brommersmid lichamelijke pech, hij kreeg een acute lieskramp en hij was er al bijna zeker van dat hij niet meer kon rijden.

 

Toen de krampbui weer was afgezakt zijn we verder gereden, en in Roden bleek mijn kaart niet overeen te komen met de weg die voor ons lag, en na veel zoeken en m.b.v. navigatie van een mobieltje, zijn we weer op de juiste route gekomen. Via Roderesch, Lieverden, Noorseveld en Zeijen zijn we onder de A28 door gereden en via Taarlo naar Rolde en Borger, via Ees naar Exloo en zo naar Valthe, waar we om 14.00 uur arriveerden.

 

Daar stond onze volgauto (de benaming ver vooruitrijauto was in dit geval beter op zijn plaats geweest) met ome Henk als chauffeur al een hele tijd te wachten. Na aankomst was het tijd om de maag van de nodige brandstof te voorzien.

 

En daarna werd het hoog tijd dat we onder leiding van onze hotellier naar de brommer verzameling van dhr. Wigchers reden. Aangekomen in Schoonoord stond de groot brommerbezitter al op ons te wachten, eenmaal binnen hebben we eerst een bakje koffie met gevulde koek gehad, en tijdens die zitting was dhr. Wigchers nieuwsgierig naar de afkomst en werk van de JBCers. Daarna werd de groep in tweeën verdeeld en konden we het Walhalla van de brommers bekijken, er was een grote verscheidenheid aan brommers verdeeld over 2 loodsen. Voor de liefhebbers van het merk Zündapp was er een zolder ingericht, en de Kreidler fans konden hun hart ophalen in een andere loods.

 

Ook stonden er merken bij wij nog nooit van gehoord hadden, maar niet alleen brommers waren daar aanwezig, er stonden ook nog verschillende motoren uitgestald, waaronder ook nog enkele prachtige crossmotoren. Maar na de rondleiding en gedegen uitleg werd het tijd om afscheid te nemen, en via de bossen weer terug naar het hotel te rijden. Daar hebben we eerst wat stof weggespoeld en daarna konden we aan tafel om de maag te vullen met een schnitzel en restvulling.

 

's Avonds nog op het terras gezeten, en nog kennis gemaakt met Erik een meerijder voor de volgende dag, deze man bleek een zündappfiel in hart en nieren; hoe kortzichtig kun je zijn. Persoonlijk denk ik dat het voortkomt uit jaloezie, altijd een goed merk willen rijden maar er nooit een kunnen kopen, kwaliteit moet uiteraard wel betaald worden..

 

Naarmate de avond verstreek verdween de een na de ander naar de slaapkamer, op een bepaalde kamer werd nog een onderzoek gehouden naar sluiproutes naar andere kamers, dat onderzoek (de onderzoeker) kwam op een gegeven ogenblik klem te zitten tussen een spant, toen zijn ze toch maar via de reguliere route naar de desbetreffende kamer gegaan.

 

De volgende ochtend bij het ontbijt ontbraken er 2 man die aan de overkant in een ander hotel sliepen, het bleek dat die heren een vrij uitgebreid tv pakket op hun kamer hadden. Wat er precies bekeken werd is niet duidelijk geworden, maar het was belangrijker dan eten, en dat voor een zeer eetlustig figuur dan heeft het wel indruk gemaakt.

 

Na het beëindigen van de ochtendspijs was onze voorrijder Bart al aankomen waaien, hij zou ons door het land van Bartje loodsen. Hij heeft ons door het Valtherbos geloodst naar Exloo waar we het voortbewegings vloeistofreservoir hebben bijgevuld, vandaar zijn we door Ees en Borger naar Drouwen gereden.

 

Aldaar hebben we een hunnebed bezichtigd, en er was een nozum bij die er zonodig met de brommer boven op moest staan, een skânde voor de club!

 

Daarna zijn we via Papenvoort naar Grolloo gereden en zijn daar door een prachtig natuurgebied gekomen, even later arriveerden we bij de Ieberenplas, een meertje midden in de bossen daar hebben we een ijsco genuttigd.

 

Eenmaal weer onderweg zijn door de bossen naar Westerbork gereden waar we op een terras de lunch genoten hebben, even verderop was een andere brommerclub genaamd de BCT uit Terwispel die ook een toertocht door Drenthe maakte.

 

Tijdens het uitbuiken op de plof kwamen we verder nog langs Orvelte en door Wezup, Zweeloo en door de bossen naar de Kibbelkoele bij Kibbelveen, daarna nog door Odoornerveen, Odoorn en weer naar ons tijdelijke huisvesting “de Schuttershof” in Valthe. Na een kleine bespreking zijn we weer vertrokken via Nieuw Weerdinge, Roswinkel, Emmercompascuüm en hebben we onze plofkes zo de grens over Duitsland in gestuurd. Er werd verder niet bij stil gestaan, maar het was wel een memorabel moment, dit was namelijk de eerste keer dat de JBC internationaal ging!

 

Via Rütenbrock zijn we naar Schloss Dankern gereden en hebben daar voor de 2e keer deze dag bij een vrij groot meer van een ijsje en andere geneugten genoten. Op de heenweg waren we bij een kart centrum langs gekomen, en daar was ook een quadbaan naast gelegen, dat was voor enkelen van ons de reden om op de terugweg daar even een blik te werpen. En van het een komt het ander, dus Fokke, Leo, Germ en ondergetekende gingen de strijd aan op de baan, maar voor het zo ver was moest de baan eerst nog gesproeid worden. Eenmaal aan het racen was het eerst even wennen maar het ging al vrij snel van dik hout, en na 3 keer een beetje te gretig door de bocht met een pirouette als gevolg moest ik me melden bij de baanpolitie, die attendeerde mij erop om rustiger aan te doen, dus die raad heb ik opgevolgt.. “not”.

 

Na dat we afgestapt waren met Fokke als 1e, moi 2e en Germ 3e gevolgt door Leo, zei de baancommissaris (was by the way; dat een Nederlander) dat hij voorafgaand de indruk had dat het een vrij rustig ritje zou worden, vanwege dat wij al iets oudere jeugd waren. Maar daar kwam hij vierkant op terug, hij vertelde ons met een big smile dat hij wel enigszins onder de indruk was van onze rijkwaliteiten.

 

Toen onze adrenaline weer tot op acceptabel niveau was gezakt en het weer vertrouwd was om onze plofkes te bestijgen, zijn we via Rütenbrock de grens weer overgestoken en langs de stockcarbaan van Emmen gereden. Daarna via Emmercompascuüm en Weerdinge weer terug naar Valthe.

 

Daar had Danny de voorbereidingen getroffen voor de BBQ, en samen met onze voorrijder Bart en Erik hebben we genoten van de geneugten des levens.

 

Eenmaal voldoende te hebben gegeten zijn we verkast naar het terras voor het hotel, daar hebben we de laatste bbq resten weggespoeld met het vocht dat Danny op een gegeven moment in de verpakking bracht, waarschijnlijk om zijn schoenzolen te sparen. Ook deze dag kwam ten einde en we hebben de nacht maar gebruikt om op krachten te komen voor de thuisreis.

 

De volgende dag na het ontbijt hebben we afscheid genomen van de gastheer en vrouw, en zijn we opgestapt om naar Exloo te rijden om de tanken. Na het aftanken zijn we via De Kiel naar Orvelte gereden, waar we het dorpje per plof hebben bezichtigd, daarna door Westerbork en Zwiggelte.

 

Op een gegeven moment kwamen we over een zandweg met wel héél erg mul zand, onze brommersmid raakte met de brommer via een wissel fout in een verkeerd spoor en rancheerde zijn stalen ros bijna in de Drenthse bosjes. Daarna zijn we langs het Oranjekanaal langs gereden en hebben een PPP (Plas en Peuk Pauze) ingelast onder de viaduct van de A28.

 

Na het legen van de blaas en het innemen van de nicotine zijn we via Hijken en Hijkersmilde naar Appelscha gereden, daar hebben we kunnen ontspannen op een terras en hebben we de plaatselijke braderie bezocht. Toen kwamen de problemen met de Honda van Plofke naar voren, waarschijnlijk waren zijn lagers aan gort en we hebben overleg gepleegd wat we zouden doen. Toch heeft Ploke besloten om verder te rijden, we hadden met de vooruitrijbus-bestuurder afgesproken eerst maar naar Bakkeveen te rijden, om daar de situatie opnieuw te bekijken.

 

Dus zijn we via Fochteloo naar Haule en Waskemeer gereden, en vandaar naar Bakkeveen. Daar zittende op een vertrouwd terras (bij krekt efkes oars), hebben we wederom overleg met plofke gehad, en die wilde toch proberen om op eigen kracht thuis te komen.

 

Dus zo gezegt zo gedaan, en via Siegerwoude en Frieschepalen zijn we naar Surhuisterveen gebromt, en zo binnendoor naar Harkema waar we bij plofsplace een korte rustpauze hebben genoten onder het genot van e.e.a. koele verkwikkingsvloeistof.

 

Daar namen we afscheid van Freddie en Fokke, en ging onze reis door via Roodeschool en Augustinusga, daarna door Buitenpost en Kollum via de wouddijk naar Ee waar de eindstand van de kilometerteller op 403 km stond.

 

Het was een mooi weekend in een mooie omgeving met hartelijke mensen (uitzonderingen daargelaten), met hier en daar wat pech gevalletjes die erbij horen en er voor zorgende dat de smid niet met poezelige kantoor handjes thuis zou komen.

 

 

Alle foto's van dit brommerweekend staan in de fotogalerij bij Weekend Valthe 2013.

Jister Brommer Club Ee © 2007 - 2017

Webdesign: De Webbeer

Mail to: jisterbrommerclub@gmail.com